Wywiad z dr arch. inż. Krzysztofem Kozłowskim

30 listopada 2023

Architekt i właściciel sopockiego biura projektowego Warsztat Architektury Pracownia Autorska, opowiada o projekcie modernizacji budynku Dużej Sceny Teatru Wybrzeże.

dr arch. inż. Krzysztof Kozłowski, WAPA

dr arch. inż. Krzysztof Kozłowski, WAPA

Modernizacja Dużej Sceny Teatru Wybrzeże w Gdańsku odwołuje się do czystej, pierwotnej formy tego historycznego budynku. Jego wnętrza przekształcono w taki sposób, aby zagwarantować zarówno artystom, jak i widzom optymalny komfort dźwiękowy i niezapomniane doświadczenia kulturalne w komfortowym otoczeniu.

W foyer teatru wykorzystano monolityczne rozwiązanie akustyczne Rockfon Mono Acoustic, które pozwoliło na eleganckie wykończenie powierzchni sufitu i ścian zapewniając jednocześnie komfort akustyczny. To reprezentacyjne wnętrze jest atrakcyjną przestrzenią, w której widzowie spędzają czas przed, w trakcie przerw i po spektaklu, a dzięki przeszkleniu przyciąga wzrok przechodniów i zachęca ich do odwiedzenia teatru. 

O projekcie opowiedział nam dr arch. inż. Krzysztof Kozłowski, właściciel sopockiego biura projektowego Warsztat Architektury Pracownia Autorska, główny architekt odpowiedzialny za modernizację budynku Dużej Sceny Teatru Wybrzeże.

Pana biuro projektowe WAPA odpowiada za koncepcję przebudowy Dużej Sceny Teatru Wybrzeże w Gdańsku. Jaki był Państwa podstawowy pomysł na ten projekt?

Projekt przede wszystkim zakładał powrót do czystej formy budynku z roku 1967. Modernizacja obiektu dokonywała się w historycznym otoczeniu, w sztywno określonych ramach istniejącej struktury budowlanej. Przebudowa przede wszystkim miała na celu dostosowanie widowni do współczesnych wymogów odbioru sztuki teatralnej oraz dostosowanie sceny do najnowszych rozwiązań technologii scenicznej. W bryle Teatru Wybrzeże charakterystyczna i wyjątkowa jest przeszklona fasada wzdłuż całej długości i wysokości foyer, otwierająca je na historyczną przestrzeń Targu Węglowego oraz innych, cennych obiektów Głównego Miasta.

Proszę powiedzieć kilka słów na temat głównych założeń projektowych dotyczących foyer teatru. 

Teatr w swojej istocie to jedna wielka iluzja. Chcemy, żeby tą iluzją było właśnie foyer. Foyer ma przyciągać ludzi z zewnątrz, jak i być atrakcyjnym motywem przed, w trakcie przerw i po spektaklu. To miejsce, w którym widzowie mogą uczestniczyć w życiu teatralnym, porozmawiać, pozostać chwilę w tej ciekawej, trochę bajkowej przestrzeni, ze współczesnym wystrojem będącym wyraźnym znakiem czasu. Przestrzeń foyer została powiększona dzięki likwidacji antresoli. Parter otrzymał znaczną powierzchnię holu wejściowego z obszerną szatnią i dużymi toaletami. Jeżeli chodzi o design wnętrza, to szatnia będzie w kolorze krwistej czerwieni, okolonej złotą ścianą, która zaczyna się na parterze i przechodzi na piętro i do głównego foyer. Jest to ściana zamykająca salę. Elementem dominującym jest tu rzeźbiarska klatka schodowa w intensywnej, złotej kolorystyce. Ozdobami są także nowoczesne żyrandole.

Jakie były Państwa cele i oczekiwania dotyczące akustyki foyer? W jaki sposób rozwiązanie Rockfon Mono Acoustic przyczyniło się do ich osiągnięcia?

Pod względem akustycznym przestrzeń foyer musiała zostać dostosowana do nowych rozwiązań. Najistotniejsze cele wynikają ze struktury przestrzennej foyer i co za tym idzie ograniczenia odbić od fasady oraz uzyskania odpowiednich walorów estetycznych polegających na zastosowaniu gładkich i jednolitych powierzchni sufitu i ścian. Rockfon Mono Acoustic daje projektantom i wykonawcom właśnie te możliwości uzyskania gładkiej, jednolitej powierzchni, bez żadnych podziałów przy jednoczesnym bardzo dobrym parametrze pochłaniania dźwięku.

Dlaczego komfort akustyczny w teatrze jest tak ważny i należy na niego kłaść tak wielki nacisk?

Komfort akustyczny jest jednym z podstawowych wymogów właściwego odbioru dzieła teatralnego. Oprócz zrozumiałości mowy, dialogowania aktorów, ważny jest też „odbiór ciszy”. Zastosowanie materiałów akustycznych, także w przestrzeni foyer, umożliwiło znaczne zmniejszenie pogłosu, co pozwala na swobodną konwersację, odpoczynek od bodźców dźwiękowych oraz kontemplację historycznego otoczenia.

Czy napotkał Pan wyzwania projektowe podczas integracji produktów Rockfon Mono Acoustic z ogólnym konceptem wnętrza?

Nietypowym rozwiązaniem, jakie wykorzystaliśmy, było zastosowanie elementów akustycznych na pochyłej płaszczyźnie sufitu podwieszonego. Wymagało to zastosowania innowacyjnych rozwiązań i bliskiej współpracy z producentami poszczególnych elementów.

Jakie są Pana wrażenia dotyczące akustyki pomieszczeń po zastosowaniu produktów Rockfon?

Efekt końcowy jest bardzo dobry pod kątem akustycznym i wizualnym, dlatego jest godny polecenia innym projektantom. Nasz projekt wpisuje się w obecne trendy architektoniczne, które bazują na prostocie wykończenia i przekazaniu możliwie największej przestrzeni dziełu teatralnemu. A produkty Rockfon spełniły w nim swoje zadanie znakomicie.

Czy architekt ma wpływ na podniesienie komfortu widzów i artystów teatralnych?

Architekt wraz z inwestorem mają zasadniczy wpływ na wysoki komfort pracy artysty i doznań widza poprzez odpowiednie kształtowanie przestrzeni widowni i zaplecza, poprzez owocną współpracę z akustykiem oraz zastosowanie odpowiednich materiałów. W naszym projekcie akustyk w sposób niemal ciągły był angażowany do kontrolowania modernizowanej przestrzeni, zarówno na etapie projektu jak i podczas jego realizacji. Wykonanych było szereg badań i analiz potwierdzających uzyskanie właściwych parametrów.

Czy zrównoważony rozwój w procesie projektowania budynków teatralnych jest ważny i w jaki sposób o niego zadbać?

Teatr jest obiektem wyjątkowym, kosztownym i finansowanym z pieniędzy publicznych, więc rozwiązania projektowe i zastosowane materiały muszą uwzględniać zasady zrównoważonego rozwoju.

Dziękujemy za rozmowę.

Warsztat Architektury Pracownia Autorska jest firmą projektową kierowaną przez dra inż. architekta Krzysztofa Kozłowskiego. Działalność biura obejmuje projektowanie architektoniczne i urbanistyczne, jak również kształtowanie krajobrazu, projekty wnętrz oraz wzornictwo. Firma współpracuje z wiodącymi, specjalistycznymi biurami branżowymi oraz z dużymi, międzynarodowymi firmami konsultingowymi, w tym, w zakresie prowadzenia inwestycji i kontroli kosztów.

Prace wykonywane przez firmę charakteryzują się indywidualnością, wysoką jakością rozwiązań przestrzennych i materiałowych oraz dbałością o detal, będących wyrazem profesjonalnego podejścia do zagadnień współczesnego projektowania.