Wywiad z Adamem Orzechowskim, Dyrektorem Teatru Wybrzeże

30 listopada 2023

Teatr Wybrzeże jest jednym z najbardziej znanych i cenionych miejsc na teatralnej mapie Polski. Dzięki zakończonej jesienią 2023 roku, trzyletniej modernizacji Dużej Sceny Teatru, jest ona obecnie jedną z najnowocześniejszych w całej Europie.

Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże

Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże

Monolityczne rozwiązanie akustyczne Rockfon Mono Acoustic odpowiada za doskonałą akustykę foyer Teatru. Adam Orzechowski, Dyrektor Teatru Wybrzeże, odpowiedział nam o zmianach, jakie zaszły dzięki modernizacji.

Możemy realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie

W październiku 2023 r. Duża Scena Teatru Wybrzeże została oficjalnie otwarta po kilku latach modernizacji. Jakie były główne motywacje i przesłanki decyzji o przeprowadzeniu remontu?

Nasz teatr niszczał przez wiele lat, powoli tracił swoje walory pod względem bezpieczeństwa, wygody, estetyki, a wyposażenie technicznie wymagało wymiany. Od czasu powstania w 1967 roku budynek nie był kompleksowo remontowany, dlatego w pewnym momencie stało się to konieczne. Projekty architektoniczne wybraliśmy w drodze konkursowej, a proces ten wspierali eksperci, w tym uznani architekci. Środki na modernizację Teatru pozyskaliśmy z funduszy unijnych oraz od samorządu marszałkowskiego.

Jakie były Państwa oczekiwania odnośnie nowego projektu Teatru?

Zależało nam na projekcie o uniwersalnym charakterze. Naszym celem było zachowanie historycznego charakteru budynku, jego pierwotnej funkcji, bez naruszania formy architektonicznej, zaprojektowanej przez Lecha Kadłubowskiego i Daniela Olędzkiego. Chcieliśmy, aby teatr zachował swój unikalny styl, ale jednocześnie odpowiadał współczesnym standardom i zapewniał zaplecze techniczne umożliwiające realizację nowoczesnych spektakli.

Czy te cele zostały osiągnięte? Która pracownia odpowiada za projekt Dużej Sceny i jakie elementy obejmował tej projekt?

Dzięki doskonałej współpracy z architektami odpowiedzialnymi za projekt, którzy brali pod uwagę nasze sugestie i pomysły, udało się nam uzyskać efekt, na jakim nam zależało. Projekt przygotowali architekci Warsztatu Architektury Pracowni Autorskiej (WAPA). Zaproponowali nam wyraźną stronę estetyczną, w tym nowy układ widowni, likwidację balkonu, który wprowadzał zamieszenia na poziomie estetycznym i akustycznym, przebudowę zaplecza artystycznego, strefy wejścia i holu, z szatnią i toaletami oraz nową strefę kas biletowych. Powiększyli także i rozjaśnili całe dolne foyer.

Na suficie i ścianach foyer zamontowane jest rozwiązanie akustyczne Rockfon Mono Acoustic. Proszę opowiedzieć o tej przestrzeni. Czy jest Pan zadowolony z jej akustyki?

Foyer to przestrzeń witająca widzów, tętniąca życiem w przerwach spektakli. Zdarza się, że organizujemy tu imprezy okolicznościowe, a nawet rozpoczynamy niektóre przedstawienia. Zależało nam, aby to wnętrze nie było krzykliwe, żeby barwy zapraszały widzów i pomagały im zachować optymalny poziom skupienia, a jednocześnie świadczyły o dostatku. Przed modernizacją mieliśmy tu duży pogłos, a podczas przerw tworzył się szum, który unosił się w całej przestrzeni. Teraz wszystko jest wyciszone. Foyer spełnia parametry akustyczne, jest komfortowe i reprezentacyjne.

Największe oczekiwania mieli Państwo zapewne w stosunku do modernizacji widowni i sceny?

Widownia i scena wymagały największych zmian. Obecnie widownia jest bardzo dobrze rozlokowana i zapewnia znakomite warunki do oglądania przedstawień. Widzowie i aktorzy mają też pełen komfort akustyczny. Akustyka jest bardzo ważna dla aktorów znajdujących się na scenie. Pod tym względem stosujemy techniki mieszane: głos naturalny, mikroporty, nagłośnienie i akustyczne materiały wykończeniowe we wnętrzu. Mam też nowoczesny park oświetleniowy, który daje scenografom niebywałe możliwości. Scena z planu okręgu przeszła do planu kwadratu. Zyskaliśmy scenę obrotową, którą możemy dostosowywać do potrzeb scenografów i reżyserów. Dobór barw, wśród których mamy kolor czarny, gwarantuje skupienie energetyczne i koncentruje uwagę widzów na scenie, co jest dla nas bardzo ważne.

Jak ocenia Pan efekty modernizacji?

Budynek Teatru Wybrzeże stał się bardziej nowoczesny, a z drugiej strony wciąż ma klasyczną formę. Został bardzo podporządkowany swojej funkcji. Dzięki modernizacji nasz Teatr jest obecnie nowoczesnym obiektem, dostosowanym do potrzeb widzów i pozwalającym realizować przedsięwzięcia artystyczne na najwyższym poziomie.

Dziękujemy za rozmowę.