Akustyka w przestrzeniach do nauki hybrydowej
Wpływ akustyki na samopoczucie psychiczne w pomieszczeniach do nauki hybrydowej jest ogromny. Uczniowie i nauczyciele korzystają z metod nauki na miejscu i online, dlatego zagwarantowanie stałej jakości dźwięku ma kluczowe znaczenie. Zła akustyka może być źródłem nieporozumień i utrudniać proces zdobywania wiedzy.
Aby zagwarantować w środowisku nauki zdalnej pozytywne wrażenia zarówno uczniom, jak i nauczycielom, konieczne jest inwestowanie w technologię i infrastrukturę zapewniające przede wszystkim elastyczność i charakteryzujące się uniwersalną konstrukcją. Obejmuje to uwzględnienie systemów zwiększających głośność i klarowność wszystkich głosów oraz gwarantujących łączność głosową wszystkim uczniom.
Równie ważne jest zagwarantowanie zgodności środowiska nauczania z europejskim aktem o dostępności. To oznacza, że pomieszczenie powinno zostać urządzone w taki sposób, aby wszyscy uczniowie mieli jednakowy dostęp do przekazywanej wiedzy. Pomaga to też obniżyć poziom stresu i zwiększyć zaangażowanie w proces nauczania.
Naturalne światło sprzyja dobremu samopoczuciu
Naturalne światło ma bardzo korzystny wpływ na wnętrza do nauki hybrydowej. Pomaga uczniom skoncentrować się i zachować czujność. Światło dzienne, czyli światło naturalne, pomaga zwiększyć produktywność.
Ponadto udowodniono, że naturalne światło reguluje rytm dobowy, dzięki czemu może korzystnie wpływać na jakość snu. Jest to szczególnie ważne dla uczniów, których sen może być zakłócony z powodu korzystania z nauki hybrydowej[1].
Projektowanie biofilne także pomaga poprawić samopoczucie podczas nauki[2]. W szkołach, w których wykorzystano projektowanie biofilne, odnotowano poprawę wyników uczniów. Uczniowie są spokojniejsi, mają lepszą pamięć i lepiej się zachowują.
Aby zapewnić w pomieszczeniach te same korzyści, jakie daje naturalne światło, szkoły mogą wykorzystywać kontrolowane naturalne elementy, wentylację i systemy doprowadzające świeże powietrze, a także rozwiązania akustyczne o wysokim współczynniku odbicia i rozproszenia światła, takie jak płyty sufitowe Rockfon Blanka.
Skuteczne podejście do projektowania na potrzeby nauki zdalnej
Projekt zapewniający optymalne doświadczenia w związku z nauką hybrydową wymaga uwzględnienia unikalnych potrzeb zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Kluczowymi czynnikami, które należy uwzględnić, są ilość czasu spędzana w środowisku nauczania, częstotliwość modyfikacji i dostosowania do zmiennych potrzeb oraz potrzeby technologiczne związane z nauczaniem.
Nauczyciele odgrywają kluczową rolę w procesie projektowania przestrzeni do nauki zdalnej, ponieważ to oni odpowiadają za wykorzystanie umiejętności miękkich i dobór odpowiedniej metody nauczania hybrydowego. Zaangażowanie nauczycieli w proces projektowania może podnieść ich pewność siebie w związku z nauczaniem zarówno zdalnym, jak i stacjonarnym.
Tworzenie angażującego i dynamicznego środowiska do nauczania jest kluczowe dla utrzymania uwagi uczniów. Ponadto warto zauważyć, że interakcje między nauczycielami a uczniami zmieniają się w zależności od klasy. To ma też znaczny wpływ na dobór modelu nauki hybrydowej[3].
Młodsi uczniowie mogą na przykład wymagać bardziej praktycznych i interaktywnych zajęć. Z kolei uczniowie starszych klas mogą skorzystać na większej niezależności i możliwości samodzielnej nauki. Potrzebny poziom wsparcia i przewodnictwa także ulega zmianie.
Ponadto specjalną uwagę należy poświęcić uczniom o specjalnych potrzebach i z niepełnosprawnościami utrudniającymi naukę. Należy zagwarantować, że środowisko jest dopasowane do ich wyjątkowych potrzeb i pozwala zadbać o ich dobre samopoczucie emocjonalne[4].
Kolejnym ważnym czynnikiem pozwalającym zbudować środowisko do skutecznej nauki online są opinie rodziców. Wynika to z faktu, że środowisko domowe uczniów może poważnie wpływać na proces nauki. Warto omówić takie kwestie jak naturalne światło, akustyka, kolory itp. Istotne jest też przekazanie wskazówek na temat organizacji miejsca do nauki w domu.