Potrzeba zmiany

Aula, zbudowana w latach 60. XX wieku, praktycznie w niezmienionym kształcie funkcjonowała do dzisiaj. Współczesne wymagania w zakresie estetycznym, jak i akustycznym znacznie wzrosły, co skutkowało potrzebą gruntownej modernizacji auli. Przed przystąpieniem do niej zbadano warunki pogłosowe decydujące o jakości dźwięku w pomieszczeniu. Okazało się, że czas pogłosu wynosi średnio 2,0 sekundy, czyli jest zdecydowanie za długi nie tylko do komunikacji słownej, jak i działalności muzycznej.

— „To serce naszej szkoły – aula to miejsce spotkań, świętowania, wspólnych przeżyć. Przez lata musieliśmy się jednak mierzyć z bardzo trudnymi warunkami akustycznymi – pogłos utrudniał rozumienie słowa i zakłócał brzmienie muzyki. Dlatego zależało nam, by stworzyć przestrzeń, która będzie nie tylko piękna, ale będzie zapewniała świetną akustykę” – mówi Beata Leśniak, dyrektor szkoły.

Dlaczego akustyka tak ważna

Zła akustyka to olbrzymie utrudnienie w nauce, pracy i komunikacji. Zbyt długi czas pogłosu sprawia, że mowa staje się trudna do zrozumienia, a muzyka traci swoją wyrazistość. W przestrzeni szkolnej, w której komunikacja odgrywa kluczową rolę, skutki zbyt długiego czasu pogłosu są szczególnie dotkliwe:

  • dla uczniów – zmęczenie, problemy z koncentracją, trudności w rozumieniu przekazu;
  • dla nauczycieli i prelegentów – większy wysiłek głosowy, brak sprzężenia zwrotnego z publicznością;
  • dla artystów – trudności z kontrolą głosu i brzmienia instrumentów, stres.

Modernizacja pokazała, że akustyka jest kluczowym elementem zdrowego i skutecznego środowiska do nauki, pracy, rozrywki.

Przemyślana adaptacja akustyczna

Wykonania projektu akustycznego podjął się Artur Pacyna, doradca techniczny Rockfon. Celem tego projektu było osiągnięcie optymalnego czasu pogłosu, to znaczy takiego, który zapewnia z jednej strony wysoką zrozumiałość mowy, a z drugiej dobre brzmienie muzyki. Ponieważ polska norma PN-B-02151-4:2015-06, tzw. „pogłosowa” nie określa czasu pogłosu dla auli, doradca Rockfon oparł się na niemieckiej normie DIN 18041 oraz wytycznych z literatury fachowej, tj. poradnika projektowania architektoniczno-budowlanego Ernsta Neuferta.

Według obu źródeł czas pogłosu w auli powinien zawierać się w przedziale od 0,9 do 1,3 sekundy. Aby to osiągnąć zastosowano w auli wyspy akustyczne równomiernie rozmieszczone pod sufitem oraz akustyczną okładzinę na ścianie naprzeciwko sceny. Takie rozwiązanie spowodowało skrócenie czasu pogłosu z 2,0 do 1,2 sekundy, czyli cel został osiągnięty.

Estetyka, która wspiera funkcję

Projektując rozwiązanie poprawiające akustykę auli zadbano również o efekt wizualny, dzięki czemu osiągnięto najwyższy komfort dla uczniów, nauczycieli i gości. Aula po modernizacji świetnie nadaje się do działalności zarówno edukacyjnej, jak i artystycznej.

Zamiast klasycznego sufitu podwieszanego zdecydowano się na wyspy akustyczne z wkomponowanym pomiędzy nimi oświetleniem liniowym. Taka kompozycja nadaje wnętrzu nowoczesny, dynamiczny charakter, a zarazem dzięki stonowanej kolorystyce wpisuje się harmonijnie w istniejącą architekturę szkoły.

W auli, gdzie odbywają się apele, spotkania okolicznościowe czy występy artystyczne, wystrój wnętrza ma znaczenie:

  • spokojna forma i kolorystyka sprzyjają koncentracji i redukują stres sceniczny;
  • inspirująca przestrzeń pobudzają kreatywność i chęć do aktywnego udziału w życiu szkolnym.

Efekt? Reprezentacyjna aula gotowa na nowe wyzwania

Nowa aula to dziś przestrzeń przyjazna dla użytkowników – funkcjonalna, estetyczna, o optymalnej akustyce. Przeprowadzona modernizacja wpisuje się w długofalową strategię rozwoju szkoły i odpowiada na realne potrzeby nowoczesnej edukacji - zarówno tej codziennej, jak i tej bardziej odświętnej, artystycznej. To miejsce, w którym można z równą łatwością przeprowadzić inspirujący wykład, jak i zorganizować koncert, debatę czy spektakl.

— „Uczniowie i nauczyciele od razu zauważyli różnicę. Aula stała się naszą wizytówką. Chcemy wykorzystywać ją nie tylko wewnętrznie, ale też promować nasze podejście do edukacji i kultury w środowisku lokalnym” – podkreśla Pani Dyrektor.

Aula to niejedyne miejsce w szkole, w którym akustyka ma znaczenie. To również sale lekcyjne i gimnastyczne, korytarze, stołówki i świetlice. Chcesz, by Twoja szkoła również stała się miejscem przyjaznym dla ucznia i nauczyciela, które wspiera rozwój i inspiruje? Zadbaj o akustykę.  

Uczniowie i nauczyciele od razu zauważyli różnicę. Aula stała się naszą wizytówką. Chcemy wykorzystywać ją nie tylko wewnętrznie, ale też promować nasze podejście do edukacji i kultury w środowisku lokalnym.

Beata Leśniak

Dyrektor Liceum Ogólnokształcącego w Sulechowie
Kraj:Sulechów, Polska
Produkty:Rockfon Color-all®
Krawędzie:A24
Wymiary:600 x 600

Powiązane studia przypadków