Hotel Sommerro

Ukochanym punktem orientacyjnym Oslo jest teraz Sommerro – intrygujący nowy hotel butikowy mieszczący 231 pokoi, luksusowe udogodnienia i pierwszy w mieście basen na dachu. Akustyka wnętrz wymagała poprawy, jednak bez ingerencji w oryginalne misterne detale.

Znajdujące się w Pałacu Królewskim w norweskim Oslo biura miejskiego przedsiębiorstwa energetycznego zostały zaprojektowane w latach 30. XX wieku przez architektów Andreasa Bjerke i Georga Eliassena. Uwielbiany przez mieszkańców budynek posiada secesyjne zdobienia, płaskorzeźby autorstwa rzeźbiarza Asbjørga Borgfeldta oraz murale Pera Krohga – artysty znanego szczególnie ze znajdującego się w siedzibie głównej ONZ w Nowym Jorku „Muralu pokoju”.

Po długim procesie drobiazgowej renowacji obiekt przemienił się w Sommerro – nowy hotel będący własnością Aspelin Ramm i Strawberry i należący do grupy Nordic Hotels & Resorts. Ściśle współpracując z miejskim konserwatorem zabytków z Oslo, właściciele przekształcili ikonę krajobrazu miasta w projekt wart ponad 2,5 mld NOK (189 mln GBP).

Budynek został zbudowany w 1931 roku, a jego pierwotne przeznaczenie znacznie różniło się od obecnego, dlatego podczas remontu i renowacji konieczna była poprawa akustyki, jednak bez ingerencji w oryginalny projekt.

Poprawa akustyki zabytkowych wnętrz Renowacją zajęło się studio projektowania wnętrz GRECODECO, a biuro architektoniczne LPO Arkitekter opracowało rozwiązania, dzięki którym wnętrza obiektu spełniają współczesne środowiskowe normy jakości.

„To stary, historyczny budynek, w którym wcześniej niewiele uwagi poświęcono kwestii akustyki. Rozwiązania akustyczne w dzisiejszym rozumieniu jeszcze nie istniały, a do kontroli dźwięku najczęściej wykorzystywano meble i zasłony” – mówi Øystein Sjøstrand, kierownik projektu, LPO Arkitekter. „Dlatego poprawa akustyki wnętrz bez zmiany ich oryginalnego charakteru stanowiła duże wyzwanie. Chcieliśmy zagwarantować komfortowe akustycznie środowisko jednocześnie dbając o to, aby zastosowane rozwiązania były niewidoczne”.

Architekci wybrali akustyczny sufit monolityczny Rockfon Mono Acoustic, który został płynnie wkomponowany w całość projektu.

Rozwiązania akustyczne wykorzystaliśmy w obu nowych zaprojektowanych przez nas pomieszczeniach, a także zabezpieczyliśmy pomieszczenia, nad którymi pracowaliśmy wspólnie z miejskim konserwatorem zabytków. Staraliśmy się znaleźć kompromis, który pozwoliłby zachować oryginalny charakter i jednocześnie zagwarantować dobre właściwości akustyczne” – powiedział Sjøstrand. „Szczegóły fasady i wnętrz są niemal identyczne jak w dniu otwarcia biura Oslo Lysverker w 1932 roku”.

Zapewnienie spójności za pomocą koloru

W pomieszczeniach, takich jak centrum fitness i korytarze, architekci postanowili wykorzystać Rockfon Color-all – wysokiej jakości sufitowe płyty akustyczne dające dużą elastyczność pod względem doboru kolorów.

„Bjerke i Eliassen zaprojektowali budynek w trakcie okresu przejściowego między klasycyzmem a modernizmem. Kolor był ważnym elementem oryginalnego projektu i jego priorytetowe znaczenie zostało zachowane w trakcie renowacji. Oryginalna architektura budynku była dla nas inspirująca, więc chcieliśmy ją przenieść do jego pozostałych części, dlatego ważne było, aby rozwiązania akustyczne pasowały do wnętrz i umożliwiały adaptację” – podsumowuje Sjøstrand.

Choć fasada i secesyjne detale wnętrz pozostały niemal identyczne jak w momencie wybudowania budynku, akustyka jest obecnie doskonała. Dzięki gładkiemu, monolitycznemu sufitowi akustycznemu Mono Acoustic i dopełniającym je akustycznym płytom sufitowym Color-all oryginalna wizja Bjerkego i Eliassena mogła zostać zrealizowana.

Będący częścią większego projektu o nazwie Sommerrokvartalet hotel Sommerro został okrzyknięty budynkiem roku 2022 ze względu m.in. na proces budowy, innowacyjność, praktyki budowlane i zgodność z zasadami zrównoważonego rozwoju.  

Jesteśmy bardzo dumni z tego projektu. Sufity akustyczne Rockfon o różnych powierzchniach i kolorach zostały zamontowane w pomieszczeniach niemal wszystkich typów. Pomagają one zapewnić optymalną akustykę i jednocześnie zachować wybraną estetykę

Steinar Nygård

Rockfon
Kraj:Oslo, Norwegia
Architekt:LPO Arkitekter
Interior designer:GrecoDeco
Montaż:Oslo Bygginnredning AS
Fotograf:Francisco Nogueira
Produkty:Rockfon Color-all®, Rockfon® Mono Acoustic
Krawędzie:C, TE Elegant Render, X
Wymiary:600 x 600, 1800 x 600

Powiązane studia przypadków